Az vagy, ahova tartozol - Helyi értékeink

Csoportos témafeldolgozás során a diákok bepillantást nyernek a Pápai Református Kollégium szellemi hagyatékába és ezáltal a város több évszázados kulturális értékeibe, emlékeibe.

 

 

 

 

 

 

Megismerkedhetnek a Gyűjteményekhez kapcsolódó, a Helyi Értéktár részét képező értékekkel, az örökség, a közösségi érték fogalmával, a hagyományok megismerésének, ápolásának fontosságával. Mindehhez eredeti dokumentumokat és forrásokat dolgoznak fel. 

Különösen fontosnak tartjuk, hogy a diákok ismerjék és gyakorolják azokat az egyéni és közösségi tevékenységeket, amelyek megalapozzák az otthon, a lakóhely, a szülőföld, a haza és népei megismerését és megbecsülését. Alakuljon ki bennük a közösséghez tartozás, a nemzeti értékek megbecsülésének igénye, a hazaszeretet érzése.

 

A foglalkozáshoz három témakört kínálunk, melyből igény szerint szabadon lehet választani: 

 

1. Jókai Mór, a pápai díszpolgár

Jókai Mórt több város díszpolgárává választotta, az elsők között Pápa városa. A foglalkozás során a diákok megismerkednek a Pápai Értéktárba felvett díszpolgári oklevéllel, valamint Herz Dávid munkásságával, aki a díszpolgári oklevelet alkotta. Képet kapnak arról, hogyan kereshetnek forrásokat, információkat saját településük múltjának kutatásához, illetve beszélgetünk arról, hogy mit kell/lehet tenni ahhoz, hogy ők is kivívhassák a közösség elismerését.

Műveltető tevékenység:

Saját közösségük egy arra érdemes tagjának (osztálytárs, az iskola egyik tanulója, a település jelentős lakosa stb.) készítsenek díszpolgári oklevelet, amely tükrözi az illető elismerésre méltó tevékenységét. 

 

2. A Pápai Református Kollégium Képzőtársasága

Ezen a foglalkozáson a résztvevők hiteles sztorik (források) alapján a Pápai Református Kollégium 19. századi diákéletébe nyerhetnek bepillantást a Képzőtársaság tevékenységén keresztül. Milyen volt Petőfi és Jókai korában a diákélet? Milyen lehetőségeik voltak az önképzésre, a szórakozásra? Mi az a Képzőtársaság? Az egykori diáktársak visszaemlékezéseiből, a Képzőtársaság Érdemkönyvéből, az iskolai értesítőkből és egyéb eredeti forrásból kapunk választ ezekre a kérdésekre.

Műveltető tevékenység:

A diákok csoportokban megadott szavak segítségével verset írnak, majd megidézzük az egykori Örömünnepet, ahol ők maguk lesznek a szereplők. Végül a legjobb vers és íróinak neve bekerül a Pápai Református Könyvtár Múzeumpedagógiai Érdemkönyvébe.

3. „Istennek, Hazának, Tudománynak”

Minden iskolának van szellemi öröksége, hagyatéka, melyet igyekszik kifejezni egy szimbólummal, jelmondattal vagy pecséttel. A Pápai Református Kollégiumnak csaknem félévezredes, ma is élő szellemi hagyatéka van. A foglalkozáson ezek nyomába eredünk, s kiderül, hogy miért egy eperfa a Kollégium jelképe, mi a jelentősége, kinek köszönhető az iskola jelmondata, mi volt az értéke és jelentősége akkor és most. A diákok megismerik a Kollégium híressé vált tanárait és diákjait, akik e jelmondat fényében viszik tovább az egykori alma mater keresztyén szellemiségét.

Műveltető tevékenység:

Saját iskolájuknak vagy csapatuknak jelkép és jelmondat alkotása

Tantárgyi kapcsolódások:

történelem, hon- és népismeret, hittan, művészettörténet, magyar nyelv és irodalom